مستند مسابقه فرمانده

انواع سناریوها (شیوه های بازی) در پینت بال
انواع سناریوها (شیوه های بازی) در پینت بال
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶0

پینت بال، ورزشی گروهی است که طی هر مسابقه، شرکت کنندگان هر تیم، در تلاش برای حذف بازیکنان رقیب با شلیک گلوله های پلاستیکی رنگی هستند. این ورزش طرفداران زیادی در دنیا دارد و سرشار از هیجان و آدرنالین است. در قسمت های قبلی، در مورد تاریخچه ورزش پینت بال و تجهیزات لازم برای این ورزش، سخن گفتیم. در این مطلب، به شرح انواع سناریوهای بازی در ورزش پینت بال می پردازیم.

سناریو، نقشه یا داستانی است که بازی براساس آن شکل می‌گیرد و خط‌مشی بازی پینت بال در زمین به وسیله آن مشخص می‌شود. در پینت بال، سناریوهای زیادی را می‌توان طراحی کرد، حتی بازیکنان براساس خاطرات مشترک خود یا ویژگی‌های شخصیتی‌شان می‌توانند سناریوی خاصی را برای خود بسازند.

از سناریوهای معروف پینت بال در دنیا می‌توان به سناریوهای حذفی، از بین بردن فرمانده، تسخیر پرچم، دفاع از دژ، تسلیم، بیست گلوله، حمله به یگان جلودار، مبارزه تن به تن (دوئل)، ویرانگر، شکار آهو، تجسس، جنگ کلاسیک، اسرای جنگی، جبران شکست اولیه، آتش‌بار، تجدید قوا، غنایم جنگی، رهایی گروگان، خیانت، برچسب زدن ، حمل مجروحین و تک تیرانداز و … اشاره کرد. هدف و نحوه اجرای برخی از سناریوها در ادامه تشریح می‌شود.

فتح پرچم

در این سناریو، هدف اصلی، آوردن پرچم تیم مقابل به قلعه خودی یا حذف تیم مقابل است. در این سناریو هر یک از دو تیم، یک پرچم و یک مقر دارند و هر تیم باید پرچم تیم مقابل را برداشته و به مقر خود منتقل کند.

پرچم وسط

موضوع بازی، بازگرداندن پرچم وسط به قلعه خودی یا حذف تیم مقابل است. در این سناریو هر تیم دارای یک قلعه بدون پرچم است و یک پرچم در وسط خط مستقیم میان دو قلعه است که باید هر تیم آن را گرفته و به قلعه خود ببرد.

روباه و شکارچی

هدف حذف تیم مقابل است. در این سناریو دو تیم روباه و شکارچی وجود دارد. در آغاز بازی چند دقیقه وقت برای شروع و جایگیری به تیم روباه داده می‌شود. سپس شکارچیان باید روباه‌ها را شکار کنند.

تک‌تیرانداز

در این سناریو یک یا دو تک‌تیرانداز وجود دارد. هر کدام از تک‌تیراندازها ۱۰۰ گلوله دارند. هر کس که بتواند آنها را مورد هدف قرار دهد ۱۰ گلوله می‌گیرد.

انتقام

در این سناریو ۳۰ دقیقه وقت برای بازی در نظر گرفته می‌شود و تمام بازیکنان به تیم‌های سه نفره تقسیم می‌شوند. هر تیم با اختلاف پنج دقیقه، بدون شلیک گلوله وارد زمین می‌شود. بعد از ورود تیم‌ها بازی شروع می‌شود. تیمی برنده است که زنده بماند. هر گاه یکی از بازیکنان حذف شود به محل ورودی می‌رود و در موقعی که دو نفر در محل ورودی باشند به‌عنوان یک تیم جدید وارد زمین می‌شوند.

سناریوها در پینت بال

شکار تخم‌مرغ

هدف، حذف دیگر بازیکنان است؛ در این سناریو هیچ تیمی وجود ندارد. هر نفر به‌طور مستقل عمل می‌کند. هیچ‌یک از بازیکنان در ابتدا گلوله ندارند و در داخل زمین چندین تخم‌مرغ حاوی تعدادی گلوله وجود دارد. هرکس می‌تواند تخم‌مرغ‌ها را پیدا کرده و سپس دیگران را حذف کند.

فرمانده

هدف حذف بازیکن یا تیم است. هر یک از دو تیم، یک نفر را به‌عنوان فرمانده انتخاب می‌کنند و پوشش فرماندهان باید از بقیه متفاوت باشد. بازیکنان باید مواظب فرمانده باشند. یکی از دو مورد زیر باعث برد تیم می‌شود؛ یا باید فرمانده خود را از قرارگاه خودی تا قرارگاه تیم مقابل اسکورت کنند یا فرمانده تیم مقابل را حذف نمایند.

چهار پرچم

هدف، بازگرداندن پرچم مورد نظر به قرارگاه خودی است. چهار تیم هر کدام یک پرچم دارند و محل قرار‌گیری پرچم‌ها باید به شکل یک مربع باشد که بین آنها فاصله مناسبی در نظر بگیرند. داور دارای چهار کارت مشابه با نام‌های یک، دو، سه و چهار است که هر یک نماد یکی از پرچم‌هاست. داور به هر تیم یک کارت می‌دهد و تیم‌های دیگر نباید کارت تیم دیگر را بدانند. سپس هر چهار تیم در محل خود قرار می‌گیرند و بازی شروع می‌شود. هر تیمی باید پرچم مربوط با شماره کارت مرتبط را بردارد و در هر قرارگاه باید یک داور برای اعلام پایان بازی موجود باشد.

دفاع از قلعه

هدف، حذف تیم مقابل است. یکی از دو تیم از یک قلعه یا ساختمان محافظت می‌کند و تیم دیگر باید طرف مقابل را حذف کند.

سپر آهنی

هدف، حذف بازیکن یا فتح پرچم است. دو تیم حریف باید یکدیگر را حذف یا پرچم را به قلعه خود برگردانند. نقطه تمایز این بازی از بازی‌های دیگر این است که هر بازیکن یک سپر دارد و اگر تیر به سپر برخورد کند بازیکن حذف نمی‌شود؛ اما اگر سپر چندین بار مورد اصابت قرار بگیرد و رنگی شود، بازیکن باید سپر را کنار گذاشته و بدون سپر به بازی ادامه دهد.

جنگ کلاسیک

هدف، حذف یا فتح پرچم است. موضوعی که جنگ کلاسیک را متمایز می‌سازد این است که بازیکنان ‌هاپر یا مخزن تیر ندارند و باید تیرها را تک‌تک در تفنگ قرار دهند.

رئیس‌جمهور

هدف، حذف رئیس‌جمهور است. یک بازی چهار نفره که در آن یک نفر به‌عنوان رئیس‌جمهور لباسی متمایز می‌پوشد و بدون سلاح وارد بازی می‌شود. یک نفر به‌عنوان تک‌تیرانداز باید رئیس‌جمهور را حذف کند. دو نفر دیگر محافظان رئیس‌جمهور هستند که باید از رئیس‌جمهور محافظت کنند و تک‌تیرانداز را حذف کنند. بازی با حذف رئیس‌جمهور یا تک‌تیرانداز تمام می‌شود.

سناریوها در پینت بال

بلک جک

هدف، حذف بازیکن یا فتح پرچم است. این سناریو همان بازی ساده است با این تفاوت که هر بازیکن فقط ۲۱ گلوله دارد.

بازی ادامه‌دار

هدف، حمل پرچم به طرف دیگر زمین است. این سناریو روی یک جاده بازی می‌شود و هر دو تیم از یک طرف جاده بازی را آغاز می‌کنند. یک پرچم در مرکز جاده قرار دارد. مهم این است که پرچم نباید از جاده خارج شود. اگر بازیکنی که حامل پرچم است نیاز به پناه گرفتن داشته باشد باید پرچم را روی جاده انداخته و سپس به کنار رفته و پناه بگیرد.

معما

هدف، حل کردن معما یا حذف تیم است. به‌طور معمول بازیکنان به دو تیم تقسیم می‌شوند. در روز قبل از بازی، یک نفر بی‌طرف به زمین رفته و سه نقشه ساده از زمین می‌کشد. او باید محل‌های مشخصی از زمین را تعیین کند (مانند سنگ‌ها، درخت‌ها و…). از هر کدام یک کپی تهیه می‌کند و در مجموع شش نقشه داریم. سپس این نقشه ها با ترتیب خاصی در دو بطری با رنگ جداگانه قرار می‌دهد. هر کدام برای یک تیم و آنها را در محل مشخص در زمین قرار می‌دهد؛ همچنین در هر بطری نقشه‌های بعدی برای پیدا کردن قسمت‌های بعدی معما باید قرا گیرد. آخرین محل مشخص شده فقط یک بطری دارد و فقط یک قسمت معما در آن است. اولین تیمی که پازل را حل کند برنده است.

حاکم تپه

هدف، حذف تیم مقابل است. یک تیم از بالای تپه بازی را شروع می‌کند و نسبت به تیم دیگر در پایین تپه برتری دارد، تیمی که در بالای تپه است باید به‌طور دستی تیر‌ها را در تفنگ قرار دهد. و بازیکنان تیم در پایین تپه هر کدام ۳۰ گلوله دارند اما می‌توانند از ‌هاپر استفاده کنند.

هدف برای تیم پایین، رسیدن یکی از بازیکنان به بالای تپه قبل از حذف کامل تیم است و باید تمام تیم بالای تپه را حذف کنند. بازیکنان بالای تپه باید از این کار جلو‌گیری نمایند.

گروگان

هدف، حذف تیم یا نجات گروگان است. یک تیم به‌عنوان تروریست از یک قلعه که در آن یک نفر بدون سلاح به‌عنوان گروگان نگهداری می‌شود باید محافظت کند. تروریست‌ها نمی‌توانند قلعه را ترک کنند و باید تیم دیگر به‌عنوان نیروی اطلاعاتی یا پلیس برای نجات گروگان عمل کنند. تروریست‌ها حق شلیک به گروگان را ندارند، همچنین تیم مقابل برای نجات گروگان باید او را لمس کرده و سپس او آزاد حساب می‌شود.

گروه نجات در صورتی برنده است که گروگان را آزاد یا تروریست‌ها را حذف کند و تیم تروریست در صورتی برنده است که گروه نجات را حذف کند یا گروگان توسط گروه نجات مورد اصابت قرار بگیرد.

غارتگر

هدف حذف تیم است. این سناریو با تقسیم افراد به دو تیم که تعداد یکی، دو برابر دیگری است شروع می‌شود. تیم با افراد کمتر، غارتگر و تیم با افراد بیشتر کاروان است. هر گاه یکی از غارتگران، مورد اصابت قرار بگیرد حذف می‌شود و هر گاه یکی از کاروانیان مورد اصابت قرار بگیرد غارتگر می‌شود. تیمی که تا آخر باقی بماند برنده است.

پرچم‌فروشی

هدف، تسخیر تمام پرچم‌هاست. هر بازیکن با یک پرچم روی بدن و دو پرچم روی محل در نظر گرفته شده برای شروع، بازی را آغاز می‌کند. هر بازیکن برای خودش بازی می‌کند و باید بازیکنان دیگر را مورد هدف قرار داده و سعی در تسخیر پرچم آنها داشته باشد.

وقتی بازیکن مورد اصابت قرار بگیرد باید پرچم خود را به شخصی که او را هدف قرار داده بدهد و مجددا به محل شروع بازی برگشته و بازی خود را دوباره شروع کند. وقتی بازیکنی دیگر پرچمی برایش باقی نماند باید بازی را ترک کند. وقتی بازیکنی که دارای تعداد زیادی پرچم است مورد هدف قرار می‌گیرد باید تمام پرچم‌های خود را به بازیکن مقابل بدهد. بازیکنی که تمام پرچم‌ها را دارد برنده بازی است.

کشتارگاه

هدف حذف تیم است. دو تیم در این سناریو با هم بازی می‌کنند. یک تیم بدون سلاح است و تیم دیگر به تعداد دلخواه می‌تواند گلوله تهیه کند. تیم غیرمسلح سعی می‌کند تا با حداقل تعداد یار حذف شده، خود را به طرف دیگر میدان برساند. تیم مسلح باید خود را در سر راه تیم غیرمسلح قرار داده و از عبور آنها جلوگیری کند.

هرگاه که تیم غیرمسلح بتواند خود را به طرف دیگر زمین برساند یا کاملا حذف شود، تیم‌ها جا را عوض می‌کنند. در این سناریو باید تعداد بازیکنان هر دو تیم با هم برابر باشند.

سناریوهای پینت بال

صندلی

هدف، مورد اصابت قرار نگرفتن است. یک صندلی در میان زمین قرار دارد. هر بازیکنی که بتواند قبل از حذف شدن روی صندلی بنشیند برنده است. البته بازیکنان باید بازی را از کناره‌های زمین آغاز کنند.

گلادیاتور

هدف، حذف یا انجام کار پیش‌بینی شده است. یک بازیکن به‌عنوان شلیک‌کننده انتخاب می‌شود و محلی بالاتر را برای خود انتخاب می‌کند. بقیه بازیکنان باید در طول زمین بدوند و فقط شلیک‌کننده تفنگ دارد. بازیکنان فقط می‌توانند به موازات شلیک‌کننده حرکت کنند و شلیک‌کننده فقط می‌تواند از تفنگ نیمه اتومات استفاده کند. هر بازیکنی که بتواند بدون مورد اصابت قرار گرفتن به طرف دیگر زمین برسد برنده شده و شلیک‌کننده بعدی می‌شود.

دوئل

این سناریو یک دوئل برای دو نفر است. هر بازیکن دو گلوله دارد؛ یکی در تفنگ و دیگری در جیب. بازیکنان پشت به پشت یکدیگر می‌ایستند. بین ۱۰ تا ۱۵۵ قدم از یکدیگر فاصله می‌گیرند (از قبل مشخص می‌کنند) و سپس در یک لحظه برگشته و به هم شلیک می‌کنند. اگر می‌خواهید بیشتر راجع به این سناریو بدانید به فیلم‌های وسترن مراجعه کنید!

کلکسیونر

هدف، فتح پرچم است. هر تیم شامل ۱۰ نفر و هر تیم دارای یک قلعه است. ۳۰ پرچم وجود دارد و بازی از دو انتهای زمین شروع می‌شود. وقتی اولین شیپور به صدا درآمد هر تیم باید به دو دسته تقسیم شود؛ یک دسته به سمت محل پرچم‌ها حرکت کرده و شروع به جمع‌آوری پرچم‌ها می‌کند. ۲ دقیقه بعد مجددا شیپور به صدا در می‌آید و بقیه به دنبال پرچم‌ها می‌روند. هر بازیکنی که مورد هدف قرار بگیرد باید پرچم را در محل انداخته و به محل شروع بازی برگردد. در این سناریو هیچ محدودیتی برای مورد اصابت قرار گرفتن وجود ندارد. تیمی برنده است که سریع‌تر ۳۰ پرچم را جمع‌آوری کند.

آنچه گفته شد شرح تعدادی از سناریوهاست. در هر یک از سناریو‌ها نکات برجسته تاکتیکی وجود دارد که بازیکنان با تفکر و تمرین بیشتر این نکات را خواهند یافت. رشته ورزشی پینت بال را می‌توان در فرم‌های مختلف و به قولی با سناریو‌های متفاوت بازی کرد. اما این انعطاف هیچ‌گاه باعث زیر پاگذاشتن اصول اولیه بازی که احترا م به حقوق دیگران و سلامتی ورزشکاران است، نمی‌شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

 

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!