مستند مسابقه فرمانده

منتظر یک فینال مهیج برای «فرمانده4» باشید!/ گفت و گو با «امین کفاش» یکی از کارگردان های مسابقه فرمانده
منتظر یک فینال مهیج برای «فرمانده4» باشید!/ گفت و گو با «امین کفاش» یکی از کارگردان های مسابقه فرمانده
۲۲ خرداد ۱۳۹۷0

مستند مسابقه «فرمانده» در زمره آن برنامه ‎هایی است که توانسته طیف گسترده ای از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند. «فرمانده» علی‌رغم نامش، صرفاً یک برنامه نظامی نیست بلکه مستند مسابقه هیجانی است که در ژانر رئالیتی شو – به عنوان یک ژانر نوظهور در تلویزیون‌های جهان- تولید شده است. سازندگان این مستند مسابقه با حضور در مناطق مختلف کشور، فضایی را برای شرکت کنندگان فراهم آورده‌اند تا بتوانند توانایی‌ها و ویژگی‌هایشان را به نمایش بگذارند. «فرمانده» از لحاظ تیم کارگردانی نیز تجربه جدیدی در برنامه‌سازی محسوب می‏ شود که به دلیل حضور همزمان 10 شرکت کننده و حجم بالای فیلم‌برداری، 3 کارگردان جوان آن را مدیریت می‌کنند.

سری چهارم و خلق موقعیت‌های بی‌نظیر

«امین کفاش» یکی از کارگردان‌های سری چهارم فرمانده در گفت‎ و‎گو با «حمایت» در خصوص اقبال علاقه‌مندان به شرکت در این سری از مسابقه می‌گوید: در این فصل از بین هزاران نفری که ثبت نام کرده بودند؛ مراحل گزینش و غربالگری انجام شد که در نهایت به 15 شرکت کننده رسیدیم و آنها تحت آموزش‌های چتربازی و مسائل مربوط به ادوات زرهی مانند نفربر قرار گرفتند. در نهایت ۱۰ نفر اصلی برای شرکت در مسابقه در منطقه سیستان و بلوچستان انتخاب شدند.

وی در خصوص تغییرات در سری چهارم این ریالیتی شو اظهار کرد: این بار، سری چهارم این مستند مسابقه در استان سیستان و بلوچستان ضبط شد که در آن با حمایت کامل نیروی زمینی سپاه، آیتم‎ها و مراحل آزموده نشده ای طراحی و به مرحله اجرا رسید؛ به عبارت دیگر اگرچه در مستندمسابقه‎ های فرمانده در سری‌های گذشته، به یمن حضور سردار شهید ناظری به عنوان فرمانده و مربی شرکت کننده‌ها، امکانات و وسایل مناسبی برای طراحی بخش‌های مختلف مسابقه در نظر گرفته شده بود ولی در سری چهارم «فرمانده» حضور تانک، هلی‌کوپتر، هواپیما، کشتی و انواع سلاح‌های رزمی در یک مسابقه تلویزیونی، امری بود که تا کنون اتفاق نیفتاده بود و همین موضوع توانست تصاویر و موقعیت‌های بی‎نظیری را خلق کند. «فرمانده ۴» از نظر تجهیزات نظامی و پشتیبانی از فصل‌های قبلی بسیار وسیع‌تر بود و همین‌طور از نظر کیفی و فنی، پیشرفت چشمگیری داشتیم.

دستیار فرمانده، هادی خضرایی

 منتظر یک فینال متفاوت و بسیار هیجان انگیز باشید

کفاش اضافه کرد: مردم در «فرمانده ۴» صحنه های جدید، متفاوت و هیجان‌انگیزتری را دیدند که البته در فینال مسابقه با طراحی چشمگیری برای رقابت دو شرکت کننده باقیمانده، روبرو خواهند شد. مخاطبان فرمانده در فصل چهارم، باید منتظر یک فینال متفاوت و بسیار هیجان انگیز باشند.

این کارگردان جوان با اشاره به قسمت‌های پخش شده از ریلیتی شو فرمانده هم خاطرنشان کرد: در این قسمت‌ها با طراحی مسابقه‌هایی که هم توانایی‌های ذهنی شرکت کننده‌ها و هم توانایی‌های بدنی آنها را می‌آزمود، تلاش کردیم قوی‎ترین افراد را غربال کنیم تا در فینال مسابقه بتوانیم تصاویر دراماتیک و هیجانی برای مخاطبان را به تصویر بکشیم.

وی در خصوص اهمیتِ ساختِ چنین برنامه‌هایی هم بیان کرد: «فرمانده» در پنج سال گذشته با طی کردن یک روند رو به رشد، جایگاه خود در میان علاقه‌مندان به برنامه های ماجراجویی را (adventure) پیدا کرد. باید اذعان کنم که اهمیت جایگاه «فرمانده» در میان برنامه‌های تلویزیونی از آن جهت است که عمر تجربه ساخت مستند مسابقه یا رئالیتی شو در برنامه‌های صدا و سیما بسیار کوتاه است؛ بر همین اساس اگر چه برنامه‌هایی چون «سرزمین دانایی» تقریباً همزمان با شروع تولید مستند مسابقه «فرمانده» تولید خود را آغاز کرده‌اند ولی تعداد تولیدات در این ژانر، بسیار پایین بوده و تجربه انباشته شده برنامه سازان ایرانی، محدود است.

کفاش همچنین خاطرنشان کرد: در فصل چهارم به این نتیجه رسیدیم که در فصل‌های قبلی، بخش فینال آن طور که باید و شاید، قوی نبوده است. پس تصمیم گرفتیم در این فصل یک فینال ویژه و بسیار هیجان‌انگیز داشته باشیم. در فینال «فرمانده4» دو نفر باقیمانده باید به عنوان فرمانده، سربازانی را بر اساس توانایی‌های افراد انتخاب و یک نبرد مهیج را تجربه کنند؛ نبردهایی که در آن تجهیزات عجیبی استفاده شده و دیگر نمایشی نیست؛ بلکه یک نبرد نظامی تمام عیار بر اساس همه آموزش‌هایی است که شرکت کنندگان دیده‌اند. با فینالی که با این شرایط ساخته شده است قطعاً مردم بسیار شگفت ‎زده خواهند شد.

وی یادآور شد: فینال مستند مسابقه «فرمانده 4» پایان هفته و همزمان با عید سعید فطر از شبکه‌های نسیم و افق پخش می‌شود.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!