مستند مسابقه فرمانده

رونمایی از چندین پهپاد و سلاح جدید در رزمایش محمد رسول الله (ص) 4
رونمایی از چندین پهپاد و سلاح جدید در رزمایش محمد رسول الله (ص) 4
۲۳ آذر ۱۳۹۵0

به گزارش سایت فرمانده و به نقل از مشرق، طی برپایی نمایشگاه دستاوردهای نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی، در حاشیه رزمایش محمد رسول الله (ص) 4، برخی دستاوردهای این نیرو به نمایش درآمد که از جمله آنها یک فروند پهپاد جدید دست پرتاب با نام «فرپاد» بود.

این پهپاد که به صورت اتوپایلوت عمل می‌کند 20 کیلومتر برد داشته و مداومت پروازی آن 45 دقیقه است.

از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه، انواع تسلیحات رزم زمینی از جمله چند تک تیرانداز ارتقا یافته و یک تک تیرانداز جدید با نام «طاهر» بود که این سلاح نیز در این رزمایش، مورد تست و ارزیابی قرار گرفته است. این سلاح با وزن 4 کیلو و 400 گرم (بدون دوربین و خشاب) و طول یک متر و 280 سانتی‌‌متر می‌تواند کالیبر 7.62 را به صورت دقیق شلیک کند. بُرد نهایی سلاح طاهر 1200 است اما بُرد موثر آن با دوربین 800 متر و بدون دوربین به 400 متر می‌رسد.

همچنین در این رزمایش دو هواپیمای بدون سرنشین جدید نیز رونمایی شد. این دو پهپاد در حوزه رزمی و شناسایی بوده و پهپاد رزمی تحت نام پروژه شهید «قوطاسلو»، امکان حمل موشک های جدید هوا به سطح را نیز دارد. شهید قوطاسلو یکی از تکاوران تیپ 65 نوهد بود که در سوریه به شهادت رسید.
پهپاد دیگر در حوزه شناسایی و مراقب نیز، به نام «عقاب» نام گذاری شده و 24 ساعت مداومت پروازی دارد.

یکی دیگر از برنامه های این رزمایش، تست پهپاد انتحاری «رعد 85» بود. در جریان رزمایش نزاجا یک فروند هواپیمای بدون سرنشین انتحاری این نیرو با موفقیت عملیات خود را پشت سر گذاشته و به هدف موردنظر اصابت کرد. این پهپاد با نام «رعد85»، 100 کیلومتر برد داشته و برای اصابت به اهداف بزرگ طراحی شده است.

شعاع ترکش این پهپاد 300 متر بوده و نهایتا با میزان خطای 5متر به هدف برخورد می‌کند. سرعت این هواپیما نیز 450 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند تصاویر ماموریت خود را تا لحظه آخر به صورت آنلاین ارسال کند.

در جریان این رزمایش، نزاجا از یک دستاورد جدید در حوزه اخلال‌گرهای هوایی برای مقابله با پهپادهای دشمن نیز رونمایی کرد. این اخلال‌گر، توانایی مقابله با هواپیماهای بدون سرنشین در فاصله 3 کیلومتری را داراست و می‌تواند پهپاد دشمن را پس از خارج کردن از کنترل، بر روی زمین بنشاند.
این سامانه جمینگ، توسط یک نفر قابل حمل است و هم‌اکنون عملیاتی شده و در یگان‌‌های مربوطه به کار گرفته می‌شود.

لازم به توضیح است؛ چهارمین رزمایش محمد رسول الله (ص) که از روز یکشنبه در جنوب شرق کشور و در سواحل مکران و در گستره 200هزار کیلومتر مربعی آغاز شده بود، ظهر امروز  با انجام آخرین برنامه‌های عملیاتی یگان های حاضر در رزمایش به کار خود پایان داد.

منبع: مشرق

پ.ن. تصویر خبر، مربوط به آخرین روز رزمایش نزاجا و برگرفته از سایت خبرگزاری فارس است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!