مستند مسابقه فرمانده

سارمات (RS-28) روسیه: موشکی که می تواند ایالت تگزاس را با خاک یکسان کند
سارمات (RS-28) روسیه: موشکی که می تواند ایالت تگزاس را با خاک یکسان کند
11 آبان 13951

به گزارش سایت فرمانده و به نقل از فارس، روسیه از آماده شدن جدیدترین دستاورد خود در صنایع موشکی که بهترین سامانه‌ ی دفاع موشکی در جهان نیز قادر به مقابله با ‌آن نیست، خبر داده و اعلام کرده که این موشک، تابستان سال جاری برای آزمایش نهایی آماده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، موشک بالستیک قاره پیمای سارمات (RS-28)، موشکی قاره پیما با سوخت مایع است که مراحل نهایی تکمیل شدن و ورود به ارتش روسیه را طی می‌کند.

این موشک قرار است در سیلوهای مهیب موشکی این کشور به عنوان بخشی از موشک‌های بازدارنده هسته‌ای، جایگزین موشک‌های وئو ود (R-36M) که در ناتو، شیطان (Satan) نامیده می‌شود، گردد. موشک بین قاره‌ای سارمات از سال 2009 در دست ساخت و توسعه بوده و سال 2018 جایگزین موشک‌های قدیمی‌تر بین قاره‌ای روسیه می‌شود.

موشک «شیطان» روسیه

اسپوتنیک در توصیف این موشک جدید، مدعی شد که سارمات RS-28 چنان قدرت تخریبی دارد که قادر است تمامی ایالت تگزاس (دومین ایالت پرجمعیت آمریکا بعد از کالیفرنیا و همچنین دومین ایالت بزرگ بعد از آلاسکا که در جنوب این کشور قرار دارد و مساحتش 696٫200 کیلومتر مربع است) یا فرانسه را نابود و با خاک یکسان کند.

این موشک سرعتش از تمامی سامانه‌های دفاع موشکی موجود در جهان بیشتر است. با وجودی‌که اطلاعات فنی کمی از مشخصات موشک جدید گزارش شده، اما برخی منابع مطلع اعلام کردند که سارمات، موشکی دو مرحله‌ای است که بردش 10 هزار کیلومتر بوده و بین 4 تا 10 تن مواد منفجره در ‌آن بارگذاری می‌شود.

بر اساس این گزارش، این موشک مجهز به ترکیبی از کلاهک‌های سنگین است که هرکدام به طور مجزا با خروج از کلاهک اصلی، قابل هدایت هستند و اصطلاحا به آن MIRV گفته می‌شود، یعنی کلاهکی که در آنِ واحد چند هدف را جداگانه نشانه گیری می‌نماید.

اسپوتنیک نوشت: کلاهک‌های موشک سارمات، دارای مجموعه‌ای از تجهیزات پیشرفته ضد دفاع موشکی هستند (Terminal High Altitude Area Defense) که می‌تواند به سپر دفاع موشکی «یو .اس. ای بی ام» رخنه کند. این سامانه دفاع موشکی آمریکا، موشک ضد بالستیک است که به سوی موشک‌‌ بالستیک و برای انهدام آن‌ها در آسمان پرتاب می‌شود. موشک‌های ضدبالستیک یکی از انواع دفاع موشکی هستند که برای دفاع در مقابل این‌گونه موشک‌ها به ویژه انواع بسیار دوربرد، معروف به موشک بالستیک قاره‌پیما یا (ICBM) به کار گرفته می‌شوند.

در انتهای این گزارش آمده است: حدس و گمان‌ها حکایت از آن دارند که این موشک‌ها سرعت فراصوت متعارفی چون موشک‌های پیشرفته آمریکایی و موشک چینی «WU-14» دارند که می‌توان به عنوان موشک قاره پیمای دقیق در نبرد غیرهسته‌ای از آن‌ها استفاده کرد. وزارت دفاع روسیه از به خدمت درآمدن این موشک در سال 2018 و تکمیل و جایگزین با موشک‌های وئو ودا تا سال 2020 خبر داد.

از سویی دیگر روسیه و چین، اخیرا موشک‌های فراصوتی را که قادر به رخنه به سامانه دفاع موشکی تاد (Terminal High Altitude Area Defense) هستند را با موفقیت آزمایش کرده‌اند و آن طور که کارشناسان نظامی چین می‌گویند، این آزمایش موفقیت آمیز، هشداری به ‌آمریکا است که قصد دارد سامانه دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی مستقر سازد. تاد، سامانه موشکی ضد بالستیک است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده ‌است. موشک این سامانه، کلاهک حمل نمی‌کند بلکه با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار آن 1000 کیلومتر، برد عملیاتی موشک 200 کیلومتر، سقف پرواز آن 150کیلومتر و سرعت آن 10٬080 کیلومتر بر ساعت است.

موشک جدید چین

هی گیسانگ، کارشناس امور دفاعی چین در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق شانگهای، در زمینه این سلاج جدید که از آن به «گلایدر موشکی» نیز یاد می شود، گفت: «موشک‌های فراصوت آزمایش شده از سوی روسیه و چین، تهدیدی علیه آمریکا هستند که قصد برپایی سامانه دفاع موشکی تاد را در کره جنوبی دارد.»

گلایدر موشکی چین

لی جی، دیگر کارشناس نظامی چین در این زمینه گفت: «چین اخیرا سعی کرده از موشک «دی –اف، زی- اف» برای هشدار به آمریکا مبنی بر این‌که ارتش آزادی بخش خلق چین، دارای سلاح قدرتمندی برای مقابله با سامانه دفاع موشکی تاد است، استفاده نماید.»

به نوشته اسپوتنیک، چین هفته گذشته، هفتمین آزمایش موفقیت آمیز خود را در شلیک موشک دی اف-زی اف که برای مغلوب ساختن دفاع موشکی آمریکا طراحی شده است، اجرا کرد.

دی اف- زی اف موشک فرا صوت است که با سرعتی بین 5 تا 10 ماخ پرواز کرده و سرعتش 5 تا 10 مرتبه از صوت بیشتر بوده و قادر است به سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا که متکی بر موشک‌های رهگیر هستند، رخنه نماید.

بر اساس این گزارش، این موشک هجومی فراصوت که در پنتاگون «WU-14» نام گرفته است، متشکل از راکتی است که به فضای بالایی جو زمین رفته و سپس موشک فاقد موتور که سرعت فراصوت دارد‌ از آن رها می‌شود. چین، این موشک فراصوت را از مرکز پرتاب موشکی «وژایی» در مرکز این کشور شلیک نمود.

منابع غربی می‌گویند، موشک دی اف –زی اف هنگامی که به 100 کیلومتری بالای زمین می‌رسد با جدایی از پرتاب کننده اش با حرکت خیزشی در مسیری مسطح حرکت می نماید و سپس سرعتش به 10 ماخ رسیده و شتابش نیز 6400 کیلومتر تا 11200 کیلومتر در ساعت متغیر می‌شود. پرواز این چنینی، این موشک را قادر خواهد ساخت نه تنها حرکت آیرودینامیکی داشته باشد بلکه غیرقابل رهگیری شده و بردش نیز افزایش می‌یابد؛ هرچند که مجهز شدن این موشک به کلاهک کلاسیک یا هسته‌ای در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

این موشک می‌تواند علیه اهداف دریایی به کار برده شود و بر اساس ارزیابی‌های مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، موشک‌های فرا صوت دی اف- زی اف به عنوان سلاح هجومی راهبردی متعارف، قادر به ضربه زدن به هرگونه هدفی در سرتاسر جهان، ظرف یک ساعت هستند.

پنتاگون از ژانویه سال 2014، زمان آزمایش نخست این موشک، توسعه آن‌را به شدت تحت نظر دارد. وزارت دفاع چین، آزمایش موشک دیگری به نام «دی اف -41» را با بردی دست کم معادل 12 هزار کیلومتر در تاریخ 12 آوریل سال 2016 نیز تایید کرده است.

به گزارش این منبع خبری، روسیه نیز در آوریل سال جاری، دومین موشک فراصوت خود را که «زیرکان 3ام 22 » نام دارد، آزمایش کرد.

منبع: فارس

نظرات کاربران
علی کرمانی
16 آبان 1395

قشنگ بود دوس داشتم !!!!!!

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!