مستند مسابقه فرمانده

غولی که صد ساله شد+فیلم
غولی که صد ساله شد+فیلم
۰۴ مهر ۱۳۹۵2

تانک از جمله مهمترین ادوات نظامی است که علاوه بر زمینه‌ی نظامی گاهی اوقات در بخش کمک‌رسانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. صد سال قبل در چنین روزهایی و در جریان جنگ جهانی اول برای اولین بار از تانک استفاده شد.

تانک در جنگ جهانی اول به طور هم زمان و جداگانه در فرانسه و بریتانیا اختراع شد تا سکون موجود در جنگ خاکریزی را بشکند و به مرور تانک‌ها به یکی از اجزای کلیدی ارتش‌های دنیا تبدیل شدند.

تانک‌ها در گذشته به انواع زیادی از جمله تانک‌های سبک، متوسط، سنگین، فوق سنگین، تانک پیاده‌نظام و … تقسیم می‌شدند که هر یک برای ماموریت‌های ویژه‌ای طراحی شده بودند.

اولین تانک‌ها در سپتامبر ۱۹۱۶ در نبرد سوم در فرانسه به کار گرفته شدند. زمانی که در نبرد مشهور Sammon در ۱۵ سپتامبر ۱۹۱۶ میلادی، درگیری میان سربازان بریتانیایی و فرانسوی با سربازان آلمانی در Flers-Courcelette بالا گرفته بود، از سلاحی جدید رونمایی شد که توانایی‌هایی فراتر از خودروهای نظامی داشت.در این نبرد تانک‌ها به تدریج وارد صحنه نبرد شده و هیچ استراتژی برای آن‌ها تدوین نشد در نتیجه عملکرد مناسبی نداشتند.

تانک اولیه با یک نمونه‌ی کامل، فاصله‌ی زیادی داشت. سرعت این تانک تا حدی کم بوده که پیاده نظام را پشتیبانی می‌کرد. البته تمامی نمونه تانک‌های ساخته شده در سال ۱۹۱۶ میلادی قابل استفاده نبوده است؛ ولی معرفی تانک، میدان نبرد را در آن سال‌ها وارد عصر جدیدی کرد.

در نوامبر ۱۹۱۷ این اختراع نظامی در کمبرای به طرز درخشانی مؤثر واقع شد. در آن زمان ۳۰۰ تانک انگلیسی در جبهه‌ای به طول ۱۰ کیلومتر به دشمن حمله‌ور شده و خطوط دفاعی آلمانی‌ها را از هم گسیختند. تانک‌های آن دوران، کندرو و غیرقابل اطمینان بودند ولی برای عبور از زمین‌های گل آلود و قطع سیم‌های خاردار و گذشتن از خندق‌ها بسیار مفید بودند.

خبرگزاری‌های معتبر گزارش کرده‌اند که به مناسبت صدمین سالگرد ظهور تانک، مدل Mark IV به عنوان اولین تانک دنیا در میدان ترافالگار لندن به نمایش درآمده است.

منبع: مشرق+ زومیت

نظرات کاربران
محمددریکوند
04 مهر 1395

بله صدردصد نیازه در اینده ما باید بیایم رو محو کردن تانکا کار کنیم کلا هر وسیله نظامی با استفاده از علم فیزیک شکست نور ایجاد کنیم تا در دید ما پنهاهن بمونند یا با استفاده از لامپ ال ای دی و دوریین ….الان امریکا داره این کارو میکنه و تا جایی هم موفق شده ..ما هم باید بهترشو بسازیم

ساعد(ققنوس)
04 مهر 1395

مطلب جالبی بود ممنون

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!