مستند مسابقه فرمانده

شلیک موفق موشک های مرصاد و یا زهرا ۳ در روز دوم رزمایش پدافند هوایی
شلیک موفق موشک های مرصاد و یا زهرا ۳ در روز دوم رزمایش پدافند هوایی
۰۷ دی ۱۳۹۵0

در دومین روز از رزمایش مشترک پدافند هوایی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، سامانه موشکی مرصاد به سمت هدف متحرک در آسمان شلیک کرد.

این تمرین برای حراست از اماکن حساس و حیاتی در جنوب کشور انجام شد و سامانه مرصاد توانست هدف متحرک هوایی که یک پهپاد هدف بود را مورد اصابت قرار دهد. این سامانه ارتفاع متوسط، نوع پیشرفته و بومی شده موشک هاوک است که برد رادار جستجو و کشف آن نیز توسط متخصصان صنایع دفاعی در گذشته افزایش یافته است.

علاوه بر این، سامانه موشکی بومی و برد کوتاه «یازهرا 3 (س)» نیز هدف دیگری را ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، مورد اصابت قرار داد. سامانه موشکی برد کوتاه «یازهرا» نیز یک سامانه بومی و ساخت متخصصان صنعت دفاعی کشورمان است که می تواند اهداف را با استفاده از موشک‌های خود با نام ثاقب در برد حدودا 20 کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. این سامانه متحرک و تاکتیکال، توانایی اصابت به چند هدف را به صورت همزمان دارد.

سامانه مخابراتی دوربرد هوافضایی «آسمان» که به منظور ایجاد ارتباطات امن و پایدار با برد بیش از 150 کیلومتر برای نخستین بار در این رزمایش مورد بهره برداری قرار گرفت، از دیگر نکات قابل توجه در رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت بود.

پهپاد هدف در رزمایش ولایت 7

پهپاد هدف در رزمایش

لازم به توضیح است که در مرحله اول این رزمایش در روز گذشته نیز با استفاده از رادارهای تاکتیکی و بومی و پست های سیار شبکه دیده بانی بصری، سیستم های شنود زمین پایه و هواپایه در محورهای نفوذی، نسبت به تامین اشرافیت اطلاعاتی مورد نیاز برای مراکز تصمیم گیری از جمله قرارگاه تاکتیکی رعد پدافند هوایی اقدام شد.

استفاده از سامانه های جمع آوری اطلاعات هوایی توسط پروازهای گشت و شناسایی الکترونیک و تصویربرداری هوایی از اهداف مورد نظر در دریا توسط پهپادهای شناسایی و انجام عملیات روانی پیش دستانه در مقابل عملیات روانی دشمن، تمرین مدیریت بحران در برابر جنگ های نوین (ش.م.ه) و سیستم های سایبری و جنگالی (جنگ الکترونیک) از دیگر اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود.

همچنین انجام ماموریت های حساس تاکتیکی و کنترل عملیاتی انواع سامانه های بومی ارتباطی و موشکی ارتفاع کوتاه، متوسط و بلند و هدایت یگان های تحت امر برابر ماموریت های ابلاغی توسط افسران جوان مستقر در قرارگاه تاکتیکی حضرت علی اکبر (ع) که به منظور ارتقای سطح مهارت ها و انتقال تجربیات پیشکسوتان به نیروهای جوان پدافند هوایی در منطقه عمومی رزمایش تشکیل شده است، یکی از محورهای قابل توجه در این مرحله از رزمایش بود.

رزمایش مشترک پدافند هوایی با نام «مدافعان آسمان ولایت 7» از روز گذشته در وسعتی معادل 496 هزار کیلومترمربع در گستره اهواز، شیراز، تا کرمان، بوشهر، هرمزگان، جزایر سه‌گانه و در تمام مرزهای هوایی این مناطق برگزار شده و به مدت 5 روز نیز ادامه خواهد داشت.

در این رزمایش، یگان‌های پدافند هوایی ارتش، سپاه (نیروهای هوافضای سپاه)، یگان کنترل عملیاتی نداجا، توپخانه‌های ارتش و سپاه، یگان ‌هایی از بسیج و نیروی انتظامی و همچنین جنگنده‌های F4 نیروی هوایی ارتش مشارکت دارند.

منبع: مشرق

پ.ن. تصویر اصلی خبر، برگرفته از خبرگزاری ایسنا است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!