مستند مسابقه فرمانده

تهیه کننده مسابقه فرمانده: سری چهارم را حتما می سازیم، فرمانده نوجوان زودتر ساخته می شود و مستندمسابقه نظامی دیگری هم در راه است…
تهیه کننده مسابقه فرمانده: سری چهارم را حتما می سازیم، فرمانده نوجوان زودتر ساخته می شود و مستندمسابقه نظامی دیگری هم در راه است…
۰۱ مرداد ۱۳۹۵74

حسین افشار تهیه کننده مستند مسابقه فرمانده در گفتگوی اختصاصی با سایت فرمانده در مورد وضعیت و شرایط ادامه این برنامه و همچنین تولید «فرمانده نوجوان» توضیحاتی می دهد که به شرح زیر است.

1- برنامه ریزی شما برای سری چهارم مسابقه فرمانده چه بود و شهادت حاج محمد ناظری چه تأثیری بر آن داشت؟ آیا مسابقه فرمانده ادامه خواهد داشت؟

قبل از شهادت حاج محمد، طبیعتا میدانستیم که می خواهیم سری چهارم را تولید کنیم، اما اینکه در فصل پاییز خواهد بود یا زمستان یا حتی بهار، هنوز مشخص نبود. در واقع هنوز برنامه ریزی دقیقی صورت نگرفته بود. منتظر بودیم تولید و پخش سری سوم تمام شود و برویم پیش حاج محمد ناظری و برنامه ریزی برای سری چهارم را شروع کنیم. اما با اتفاقی که افتاد، خب هم به لحاظ احساساتی که همه عوامل در تعامل با حاج محمد ناظری داشتند، و هم بالاخره شخصیت ویژه و تأثیر ویژه ای که حاج محمد بر پروژه فرمانده داشت، نظام فکر کردن ما به مسئله تولید سری چهارم بهم خورد. این باعث شد که در مقطعی که در شوک شهادت حاجی بودیم، نتوانیم درست به این سؤال جواب دهیم که اساسا سری چهارم را تولید می کنیم یا نه. اما چند وقتی است که تولید سری چهارم برایمان مسجل شده. قطعا ما سری چهارمی را خواهیم ساخت. بررسی هایی را هم شروع کرده ایم؛ به دیدار فرماندهان مختلفی در نیروها یا قوای مختلف، چه ارتش و چه سپاه می رویم و در مورد مستند مسابقه فرمانده با ایشان صحبت می کنیم. الان در حال برنامه ریزی برای بازدیدهای منطقه ای هستیم تا مناطق تحت نظر این فرماندهان را از نزدیک ببینیم و بررسی کنیم. چون مهم ترین خاصیت مستند مسابقه فرمانده در واقعی بود آن است، نمی توانیم مثلا تکاوری را که الان بازنشست شده یا شخصی را که اصلا نظامی نیست بیاوریم و منطقه ای را هماهنگ کنیم و او را به مثابه فرمانده آنجا معرفی کنیم. نه! ایده ما واقعا پیدا کردن یک فرمانده است با مختصاتی که مثلا در حاج محمد ناظری نیز بطور مشخص وجود داشت. ویژگی هایی که برای مستند مسابقه فرمانده بسیار مفید بود. شخصیتی که باید کاریزما داشته باشد، فتوژنیک باشد، خودش از فضای سینمایی درکی داشته باشد، قاب تصویر و زیبایی شناسی آن را بشناسد، به مسائل نظامی تسلط داشته باشد، کارکرد مستند مسابقه فرمانده را درک کند، امکانات و اختیارات و جایگاه مناسبی داشته باشد. این ها پارامترهای مختلفی است که براحتی در یک نفر پیدا نمی شود. الحمدلله در یکی دو هفته اخیر به سوژه های خوبی رسیدیم که امیدواریم طی دو سه هفته آینده با بازدیدهایی که خواهیم داشت، به نتیجه گیری نیز برسیم. لذا می توانم بگویم که تا یک ماه آینده انشاءالله در مورد منطقه، فرمانده، نیرو، رده و یگان به جمع بندی مناسبی برسیم. اما در مورد تولید هنوز برنامه دقیق و مشخصی را نمی توان اعلام کرد. من به نظرم میرسد که اگر خوب بتوانیم پیش برویم، انشاءالله نوروز 96 تولید سری چهارم فرمانده را شروع کنیم. اما این را هم باید تأکید کنم که شهادت حاج محمد ناظری باعث انگیزه خیلی جدی تری شد که ما سری چهارم را حتما بسازیم. یعنی اگر خود حاجی در قید حیات بود، شاید به این اندازه انگیزه نداشتیم که الان داریم. شهادت حاجی باعث شد انرژی و اراده بیشتری در ما ایجاد شود که حتما باید پرچم مستند مسابقه فرمانده را بالا نگه داریم چرا که معتقدیم در کشورمان حاج محمد ناظری های زیادی وجود دارند که هنوز گمنامند، مثل خود حاج محمد تا قبل از ساخت مسابقه فرمانده.

2- در این صورت فکر می کنید مراحل انتخاب شرکت کننده ها از چه زمانی آغاز شود؟

طبیعتا ما پس از این مقطعی که مشغول بررسی ها هستیم و اگر به نتایج خوبی برسیم، تازه بعدش به مرحله برنامه ریزی تولید می رسیم. چیزی هم که در زمانبندی انتخاب شرکت کننده ها تأثیر گذار است، تاریخ شروع تولید مسابقه اصلی است که هنوز قطعی نیست. راستش زمانی که برای نوروز 96 گفتم حدودی و خوشبینانه است. حالا متقاضیان و علاقمندان مستند مسابقه فرمانده هم دعا کنند که ما زودتر به نتیجه برسیم. واقعا نیاز به دعا داریم. چون همه چیز دست ما نیست. ما در یک شرایط واقعی داریم حرکت می کنیم. ساختگی نیست که بگوییم مثلا با تخیلاتمان می سازیمش. به همین دلیل است که می گویم واقعا به دعا هم نیاز داریم. پس اگر همه چیز خوب پیش برود و بتوانیم تولید مسابقه در عید نوروز سال 96 را قطعی کنیم، قاعدتا اواخر پاییز یا اوایل زمستان، بررسی ثبت نام ها و شروع انتخاب شرکت کننده ها خواهد بود که مطمئنا همان موقع از طریق سایت و شبکه های اجتماعی رسمی فرمانده اطلاعرسانی خواهیم کرد.

حسین افشار تهیه کننده مسابقه فرمانده و حاج محمد ناظری در پشت صحنه سری سوم

3- «فرمانده نوجوان» چطور؟ کی برگزار می شود و مراحل انتخاب آن چه زمانی است؟

فرمانده نوجوان کارش جلوتر است و می خواهیم پاییز امسال تولیدش کنیم. الان مشغول تدوین سناریو و طراحی مسابقه هستیم که انشاءالله تا یکی دو هفته آینده تمام می شود. در واقع می توانم بگویم در فرمانده نوجوان از همه نظر جلوتر از سری چهارم فرمانده هستیم و نهایتا فکر می کنم اواخر پاییز تولیدش را شروع کنیم و بنا داریم به پخش عید نوروز شبکه کودک و نوجوان (شبکه پویا) برسانیم.

4- «فرمانده نوجوان» شبیه مسابقه فرمانده است یا تفاوت هایی خواهد داشت؟

نه! فرمانده نوجوان اصلا سبک و سیاق فرمانده را ندارد. جنس، مدل و شرایطی که در مستند مسابقه «فرمانده نوجوان» وجود دارد کاملا با مسابقه فرمانده ای که دیده ایم متفاوت است و لذا شاید اسمش هم تغییر کند. «فرمانده نوجوان» هنوز اسم موقت است. اما همان تیم تولید کننده، در واقع همان افراد ایده پرداز و طراح فرمانده هستند که روی فرمانده نوجوان هم کار می کنند. که به ایده های خیلی جذابی هم رسیده اند و من مطمئنم این برنامه برای نوجوان ها به اندازه مسابقه فرمانده جذاب خواهد شد و حتی جذاب تر.

5- امکان دارد توضیح بیشتری در مورد تفاوت های فرمانده نوجوان بدهید به گونه ای که متقاضیان و علاقمندان تا حدودی با فضای این مسابقه آشنا شوند؟

تا حدودی، بله! مثلا مدل حذفی بودن مسابقه فرمانده را در فرمانده نوجوان نخواهیم داشت. قطعا برد و باخت و حذف یک نفر از گروه بازنده را نخواهیم داشت و به جایش مدل امتیازی خواهد بود. همچنین لزوما فرمانده ای مشابه آنچه که در مسابقه فرمانده داشتیم نخواهیم داشت. حالا این که جزئیات مسابقه چگونه است، قطعا تا زمان پخش هم در موردش صحبت نخواهیم کرد که برای مخاطبان تازگی داشته باشد. اما مراحل انتخاب شرکت کننده ها، پیش تولید و تولید را حتما در سایت اطلاعرسانی می کنیم.

6- محل مسابقه «فرمانده نوجوان» کجاست؟

محل هم در حال مشخص شدن است. مثلا محلی در اصفهان را داریم بررسی می کنیم و محلی نیز در حوالی تهران. در بازدیدهای دو سه هفته آینده امیدواریم این موضوع نیز مشخص و قطعی شود.

7- با سپاس، اگر صبحت دیگری دارید بفرمایید.

از این فرصت استفاده می کنم و خبر خوب دیگری را اعلام می کنم که ما در حال طراحی یک مستند مسابقه نظامی دیگر هم هستیم و امسال می خواهیم آن را نیز تولید کنیم. این مسابقه هم کاملا به لحاظ سناریو با فرمانده متفاوت است و جذابیت های خاص خودش را دارد. مسیر طراحی و تولید خودش را دارد و شاید سایت جداگانه ای نیز برایش تدارک ببینیم که البته متقاضیان و علاقمندان فرمانده را هم در جریان آن قرار خواهیم داد که اگر دوست دارند برای شرکت در آن مسابقه نیز ثبت نام کنند. برنامه ریزی های اولیه ما به گونه ای است که امیدواریم این مسابقه هم در زمستان امسال تولید شود، انشاءالله.

نظرات کاربران
« دیدگاه‌های کهنه
sareh
21 شهریور 1396

باسلام. من هم بانظرزهرل خانم موافق هستم واز شما خواهش می کنم که دستیاران فرمانده ناظری دد سری بعد هم باشند

Zahra
21 بهمن 1395

سلام خسته نباشید خدمت همه دست اندرکاران مسابقه فرمانده. در این قسمت از مسابقه فرمانده نیز دستیاران شهید محمد ناظری خواهند بود یا نه؟ چون افراد خبره ای هستند.

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!