مستند مسابقه فرمانده

«فرمانده» در سرزمین رستم/ یادداشت «وطن امروز» به بهانه پخش سری چهارم مسابقه «فرمانده»
«فرمانده» در سرزمین رستم/ یادداشت «وطن امروز» به بهانه پخش سری چهارم مسابقه «فرمانده»
۳۰ فروردین ۱۳۹۷1

مستندمسابقه «فرمانده» از آن دسته برنامه‌های تلویزیونی است که توانسته طیف متنوعی از مخاطبان را با خود درگیر کند. «فرمانده» به‌رغم نامش، صرفاً یک برنامه تلویزیونی نظامی نیست، بلکه مستندمسابقه‌ای هیجانی در ژانر رئالیتی‌شو است که با حضور در مناطق مختلف کشور، شرکت‌کنندگان را در فضایی دیدنی به بروز توانایی‌های‌شان وادار می‌کند.

سری چهارم این مستندمسابقه در استان سیستان‌وبلوچستان برگزار شده است که در آن با حمایت کامل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیتم‌ها و مراحل آزموده‌نشده‌ای طراحی شده است. به عبارت دیگر، اگرچه در مستندمسابقه فرمانده 3 به یمن حضور سردار شهید ناظری که با همکاری نیروی دریایی سپاه انجام شد، امکانات و وسایل مناسبی برای طراحی بخش‌های مختلف مسابقه در نظر گرفته شده بود ولی در سری چهارم «فرمانده» حضور تانک، هلی‌کوپتر، هواپیما، کشتی و انواع سلاح‌های رزمی در یک مسابقه تلویزیونی، امری است که تاکنون اتفاق نیفتاده است و می‌تواند تصاویر و موقعیت‌های بی‌نظیری را ایجاد کند.

فرمانده 4

«فرمانده» در 5 سال گذشته با طی یک روند رو به رشد، توانسته جایگاه خود را در میان علاقه‌مندان به برنامه‌های ماجراجویی (adventure) پیدا کند. اهمیت جایگاه «فرمانده» در میان برنامه‌های تلویزیونی از این جهت است که تجربه ساخت مستندمسابقه یا رئالیتی‌شو در تلویزیون جمهوری اسلامی بسیار کوتاه است. بر همین اساس، اگر چه برنامه‌هایی چون «رالی ایرانی» تقریباً همزمان با شروع تولید مستندمسابقه «فرمانده» آغاز به تولید کردند ولی تعداد تولیدات در این ژانر، بسیار کم بوده و تجربه انباشته‌شده برنامه‌سازان وطنی، محدود است. بر خلاف این مسأله، یکی از گونه‌های برنامه‌سازی پرمخاطب در شبکه‌های تلویزیونی دنیا، ژانر رئالیتی‌شو است. این ژانر برنامه‌سازی به دلیل ایجاد همزاد‌پنداری حداکثری در مخاطب، توانسته افراد مختلف با سلیقه‌های متنوعی را به خود جذب کند. مستندمسابقه‌های نابغه، بازی هالیوود، کشتی جنگی، برادر بزرگ‌تر، فاکتور ترس، شطرنج در مقابل ستاره‌ها و… از جمله معروف‌ترین مستندمسابقه‌های تلویزیونی است که اکثر قریب به اتفاق آنها بعد از سال 2000 میلادی در سراسر دنیا ساخته شده‌ و هر کدام موضوعی را محور تولید برنامه تلویزیونی خود قرار داده است اما همان گونه که اشاره شد فرمانده جزو معدود مستندمسابقه‌هایی است که در 5 سال اخیر در شبکه‌های مختلف تلویزیونی کشور ساخته شده است و بر اساس فضایی که برای مخاطبان و شرکت‌کننده‌های خود ایجاد می‌کند، توانسته طیفی از آنها را با خود همراه کند.

فصل چهارم این مستندمسابقه با انتخاب منطقه سیستان‌وبلوچستان و استفاده از لوکیشن‌های متعدد در این استان از شمالی‌ترین نقاط تا جنوبی‌ترین مناطق این استان، توانسته است آیتم‌های مسابقه را در فضاهای متفاوتی به تصویر بکشد و جذابیت و گیرایی اثر را دوچندان کند.

مهدی ماهان یکی از کارگردان‌های سری چهارم فرمانده است که درباره اقبال علاقه‌مندان به شرکت در این سری از مسابقه می‌گوید: در این فصل از بین هزاران نفری که ثبت‌نام کرده بودند 300 نفر انتخاب شدند و از بین این 300 نفر در مرحله انتخابی که در تهران برگزار شد 15 نفر برگزیده شدند و تحت آموزش‌های چتربازی و مسائل مربوط به ادوات زرهی مانند نفربر قرار گرفتند. در نهایت هم ۱۰ نفر اصلی مسابقه مشخص شدند.

فرمانده 4

وی درباره تفاوت‌های سری چهارم فرمانده با سری‌های قبلی این مستندمسابقه نیز به حمایت کامل نیروهای نظامی در منطقه جنوب شرق کشور اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: «فرمانده۴» از نظر تجهیزات نظامی و پشتیبانی از فصل‌های قبلی بسیار وسیع‌تر خواهد بود و همین طور از نظر کیفی و فنی پیشرفت چشمگیری داشته است. مردم در «فرمانده۴» صحنه‌های جدید، متفاوت و هیجان‌انگیزتری خواهند دید. در این فصل فرمانده بخش‌هایی مانند تیراندازی، جنگ شهری، عملیات آبی و خاکی، گریم و استتار شهری و عملیات ردیابی و شناسایی وجود دارد، همچنین مخاطبان فرمانده در فصل چهارم منتظر یک فینال متفاوت و بسیار هیجان‌انگیز باشند.

ماهان با اشاره به قسمت‌های پخش شده از مستندمسابقه فرمانده تاکنون می‌گوید: در 2 قسمت اول، 10 نفر اصلی برای حضور در بخش اصلی مسابقه انتخاب می‌شوند و از قسمت سوم، بخش‌های مهیج و آیتم‌های دیده‌نشده این مسابقه شروع می‌شود. بر این اساس باید منتظر ماند و دید پایان هفته جاری که قسمت سوم مستندمسابقه فرمانده پخش می‌شود، تهیه‌کنندگان آن چه طرح‌های شگفت‌انگیزی برای میخکوب کردن مخاطبان پای گیرنده‌های تلویزیونی دارند.

مستندمسابقه فرمانده پنجشنبه‌ها ساعت 21 از شبکه افق و جمعه‌ها ساعت 19 از شبکه نسیم پخش می‌شود و در طول هفته از این 2 شبکه بازپخش خواهد شد.

منبع: وطن امروز

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران
سارا ملکی
04 خرداد 1397

سلام کار شما واقعا توهین آمیز بود نسبت به ما سیستانی ها که رفتین از بد ترین منطقه شهر زاهدان فیلم برداری کردین ساختمان هایی که در زاهدان قرار داره هیچ جای ایران مثل اونا نیست و به لطف شما زاهدان الان در نظر مردم کل کشور یک منطقه فقیر نشین و عقب مونده می باشد در صورتی که بر خلافه اینه

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!