مستند مسابقه فرمانده

بهره برداری موفقیت آمیز از راکت های هوشمند دهلاویه و موشک کروز نصیر در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95
بهره برداری موفقیت آمیز از راکت های هوشمند دهلاویه و موشک کروز نصیر در رزمایش بزرگ دریایی ولایت 95
۰۹ اسفند ۱۳۹۵0

مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ روز گذشته (8 اسفندماه) با اعلام رمز «یا زهرا» توسط امیر دریادار سیاری از عرشه پیشرفته‌ترین ناوشکن تمام ایرانی کشور آغاز شد.

به گزارش سایت فرمانده و به نقل از  ایسنا، امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش پس از اعلام رمز «یا زهرا» و صدور فرمان آغاز مرحله نهایی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ در بندر عباس، در جمع خبرنگاران حاضر و جزئیات این رزمایش را تشریح کرد.

بر اساس این گزارش، در رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ که در محدوده ای به وسعت ۲ میلیون کیلومتر مربع از تنگه هرمز، دریای عمان، شمال اقیانوس هند و تنگه باب المندب تا مدار ۱۰ درجه در حال برگزاری است، یگان‌های شناور زیرسطحی و سطحی نیروی دریایی راهبردی ارتش با به همراه داشتن بالگردهای دریایی در قالب ناوگروه‌های دفاعی در عمق و در محورهای مشخص شده استقرار می یابند و ماموریت‌های محوله را برابر برنامه‌های تدوین شده اجرا می‌کنند.

همچنین به صورت همزمان تیپ‌های تکاور دریایی و عملیات ویژه در سرتاسر سواحل مکران تا فاصله ۲۴ مایل دریایی معادل ۴۴ کیلومتر مستقر شده و در راستای دفاع از آب‌های سرزمینی، تمرینات مربوطه را به اجرا می‌گذارند.

علاوه بر بالگردهای دریایی مستقر در یگان‌های شناور، سایر یگان‌های پروازی نیروی دریایی راهبردی ارتش شامل هواپیماهای گشت شناسایی، هواناوها و پهپادها نیز ضمن گسترش نسبت به رصد کلیه تحرکات در منطقه اقدام می کنند.

در همین راستا سامانه‌های مصونیت بخش به شناورهای نیروی دریایی راهبردی ارتش اعم از انواع رادارهای پیشرفته، سامانه‌های سوناری نوین و سامانه‌های چف که از دستاوردهای بومی حاصل خلاقیت و نوآوری مجموعه جهادخودکفایی ارتش و صنایع دفاعی داخلی محسوب می شود در طول مدت رزمایش مورد ارزیابی قرار می گیرد.

همچنین سامانه های بهداشت و درمان سیار، بیمارستان های صحرایی و مجموعه های آمادی و پشتیبانی به منظور تامین نیازمندی‌های رزمندگان مستقر در منطقه رزمایش و همچنین اقدامات مردم یاری اعم از ارائه خدمات رایگان پزشکی شامل رادیولوژی، سونوگرافی، دندانپزشکی، ویزیت بیماران، عمل جراحی و توصیه ها و آموزش های بهداشتی مرتبط با حفاظت از محیط زیست به هموطنان ساکن در سواحل مکران اقدام می کنند.

امروز (9 اسفندماه) در دومین روز از مرحله نهایی رزمایش، سامانه های پرتاب راکت‌های هوشمند دریایی دهلاویه برای اولین بار شناورهای هدف را مورد اصابت قرار داده و با موفقیت منهدم کردند.

در روز دوم رزمایش، تیپ های تکاوران دریایی و عملیات ویژه نیروی دریایی راهبردی ارتش نسبت به انجام تمرینات از پیش تعیین شده شامل دفاع از آب‌های سرزمینی و سواحل مشرف بر دریا در منطقه مکران اقدام کردند.

این راکت های هوشمند که ساخته دست توانمند متخصصان داخلی است ضد شناور بوده و به صورت لیزری هدایت می‌شوند.

تیپ های عملیات ویژه و تکاوران دریایی در این روز از رزمایش انواع گلوله های هوشمند و سلاح های بومی اعم از قایق های رعد مجهز به SPG9 و نیز قایق های آذرخش مجهز به راکت انداز ۱۲۲۲ میلی متری را برای اولین بار با موفقیت مورد ارزیابی قرار دادند.

در این روز از رزمایش، سامانه تله مدیسین بر بستر فن آوری اطلاعات نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. با دستیابی به این سامانه این قابلیت به وجود آمده است که دشوارترین اقدامات پزشکی به صورت هدایت از راه دور و در شرایط دریانوردی در آب های دوردست با موفقیت انجام شود.

در حاشیه این رزمایش، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سردار حسین دهقان اعلام کرد: جدیدترین موشک کروز دریایی ایران با نام «نصیر» در رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (ولایت 95) با موفقیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

منبع: ایسنا

پ.ن. تصویر خبر، برگرفته از خبرگزاری سروش است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

کانال تلگرام فرمانده

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!