مستند مسابقه فرمانده

درگذشت بانو مرضیه دباغ؛ اولین فرمانده زن در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

خانم مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ، متولد ۲۱ خرداد ۱۳۱۸ در همدان ، صبح روز 27 آبان ماه 95 پس از تحمل دوره ای بیماری، در بیمارستان خاتم الانبیای تهران، دار فانی را وداع گفت.

ایشان از فعالان سیاسی و مبارزه مسلحانه و زندانی سیاسی در زمان حکومت پهلوی بود که پیش از انقلاب، دوره های چریکی را در سوریه و لبنان گذراند و پس از انقلاب، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بنیان‌گذاران سپاه پاسداران و نخستین فرمانده زن در سپاه پاسداران و اولین فرمانده سپاه غرب کشور بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی، درگذشت بانو مرضیه حدیدچی دباغ را تسلیت گفت.

به گزارش سایت فرمانده و به نقل از ایسنا، در این پیام آمده است: تربیت مکتبی و انقلابی، آن بانوی ارجمند را از مبارزان پیشگام انقلاب اسلامی و طلایه‌دار نقش‌آفرینی‌های بزرگ در عرصه دفاع از نهضت امام (ره) و ولایت فقیه قرار داده بود. او از نخستین روزهای حضور در کاروان انقلاب تا واپسین لحظات حیات آموزنده اش بر عهد و پیمان خود با امام امت و ولی فقیه زمان وفادار ماند و به ابدیت پیوست.

در این پیام با اشاره به خدمات مرضیه حدیدچی دباغ طی دوره تصدی فرماندهی سپاه همدان و حضور در مأموریت‌های دشوار تصریح کرده است: بی‌تردید یاد و خاطره این شیرزن انقلابی و ولایی به ویژه در سنگر فرماندهی سپاه همدان و مقابله با ضد انقلاب در کردستان و نمایندگی در هیأت اعزامی امام خمینی (ره) برای ابلاغ پیام ایشان به گورباچف و نیز نمایندگی مردم در سه دوره مجلس شورای اسلامی در حافظه تاریخی ملت ایران، زنده و آنان را به ایستادگی و پایبندی بر اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی و تلاش صادقانه و بی‌ادعا برای حفظ و بقای نظام مقدس جمهوری اسلامی فرا می‌خواند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان این پیام با تسلیت درگذشت خانم مرضیه حدیدچی دباغ، از درگاه خداوند بزرگ برای آن مرحومه، غفران و رضوان الهی و برای بازماندگان و یادگاران آن بانوی ارجمند، صبر و شکیبایی طلب کرده است.