مستند مسابقه فرمانده

محاصره آبادان، چگونه در هم شکست؟
محاصره آبادان، چگونه در هم شکست؟
۰۵ مهر ۱۳۹۶0

امروز، پنجم مهرماه، سالگرد عملیات غرورآفرین ثامن الائمه است که در سال 1360 با رمز «نصر من الله و فتح قریب» در محور آبادان – شرق کارون، اجرا و منجر به آزادسازی آبادان و بازپس گیری بیش از ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از چنگال دشمن بعثی شد.

پس از حمله عراق در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ و اشغال سریع بخش‌هایی از خاک ایران، خرمشهر مهم ترین شهر بندری ایران پس از ۴۰ روز مقاومت، سرانجام با عقب نشینی نیروهای ایرانی به دست نیروهای عراقی افتاد.

پس از سقوط خرمشهر، عراق تلاش کرد تا از طریق شرق کارون و شمال رودخانه بهمنشیر، آبادان را نیز اشغال کند که با این وضعیت آبادان در یک محاصره ۳۳۰ درجه‌ای قرار گرفت.

طرح عملیات ثامن الائمه در ۱۵ شهریور ۱۳۶۰، تکمیل و سرانجام در ساعت ۱ بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ نیروهای ایران با رعایت اصل غافلگیری کامل، به طور ناگهانی بر مواضع مقدم عراق هجوم برده و خاکریزهای اولیه عراق را بدون زد و خورد اشغال کردند.

با سپری شدن تاریکی، نیروهای هوایی طرفین، وارد کارزار شده و هلیکوپترها نیز به پرواز در آمدند و پشتیبانی آتش‌های توپخانه هر دو طرف با شدت هر چه تمام تر به مرحله اجرا در آمد و عراق نیروهای احتیاط خود را در منطقه شمال محور ماهشهر- آبادان وارد عمل نمود.

نیروهای ایرانی با وجود گرمای شدید، مقاومت سرسختانه عراق را در هم شکستند و بعد از ۴۲ ساعت تلاش مداوم لشکر ۷۷ خراسان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گروه فداییان اسلام و نیروهای مردمی، عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و نیروهای عراق در منطقه عملیاتی خسارات سنگینی را متحمل شدند و جزیره آبادان از محاصره آنان خارج شد.

جزییات این عملیات را در ویدیوی زیر ببینید:

 

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

کانال تلگرام فرمانده

 

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!