مستند مسابقه فرمانده

تجربه ای از بقا در دریا؛ نجات معجزه آسای 6 ماهیگیر ایرانی پس از 3 ماه سرگردانی در اقیانوس هند
تجربه ای از بقا در دریا؛ نجات معجزه آسای 6 ماهیگیر ایرانی پس از 3 ماه سرگردانی در اقیانوس هند
۱۳ خرداد ۱۳۹۶2

همین چند روز قبل بود که خبری مبنی بر نجات 6 ماهیگیر ایرانی پس از 3 ماه سرگردانی در اقیانوس هند در خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی» منتشر شد که 6 ماهیگیر ایرانی که به‌مدت 3 ماه در آب‌های اقیانوس هند سرگردان بودند، به‌دست پلیس کنیا نجات یافتند.

در این خبر آمده بود؛ «جرج کینوتی»، سخنگوی پلیس کنیا، در بیانیه‌ای اظهار داشت ماهیگیران نجات‌یافته، همگی وضعیت جسمانی خوبی دارند. این ماهیگیران از بندر چابهار عازم آب‌های اقیانوس هند شده بودند. کینوتی افزود این 6 ماهیگیر به سفارت ایران در «نایروبی»، پایتخت کنیا، تحویل داده خواهند شد که در نهایت نهم خرداد ماه وارد خاک وطن شدند.

داستان ماهیگیران چابهاری از این قرار بود که این ماهیگیران 3 ماه قبل در ابتدای فروردین ماه، راهی دریا می شوند تا با مجوز یک ماهه خود در آب های ایران اقدام به صید کنند. ابتدای سفر همه چیز خوب پیش می رفت تا این که روز بیست و سوم موتور لنج خراب می شود. اعضای لنج تصمیم می گیرند موتور را تعمیر کنند اما تلاش آنها فایده ای نداشت، پس با بی سیم با لنج های کمکی ارتباط برقرار می کنند . لنج امداد برای کمک رسانی حرکت می کند و طبق صحبت های ناخدای لنج، بیش از 8 روز طول می کشد تا لنج کمکی به داد آنها برسد.

پس از  2 روز از حرکت لنج کمکی, باطری سیستم تماس لنج ناخدا تمام می شود و هیچ ارتباطی را نمی توانستند با نیروهای کمکی برقرار کنند . رفته رفته جریان آب لنج را به هر طرفی می کشید. آنها بدون جی پی اس وسط اقیانوس از محل خود اطلاعی نداشتند. حادثه برای موتور کشتی و خرابی سامانه ناوبری، آنها را در دل دریا به نا کجا آباد می برد.

خوشبختانه مشکل غذایی نداشتند. آنها برای 45 روز غذا برده بودند و علاوه بر آن برای یک ماه بیشتر هم آذوقه به صورت ذخیره داشتند، تنها نگرانی آنها از بنزین بود زیرا موتوری که آب درون لنج را خالی می کرد فقط با بنزین کار می کرد و اگر بنزین تمام می شد کمتر از 4 ساعت طول می کشید تا لنج غرق شود.

شش ماهیگیر ایرانی بی آن که بدانند، عرض های جغرافیایی را به سوی جنوب طی می کنند؛‌ آنقدر که از عرض25 درجه شمالی کنارک به عرض صفر استوا می رسند و سرگردان حتی از آن هم می گذرند.

بعد از گذشت 60 روز سرگردانی، بالاخره بنزین تمام شد و در عرض 4 ساعت کل لنج زیر آب رفت. ملوان ها که می دانستند بنزین رو به اتمام است و لنج غرق خواهد شد؛ تمام غذاها را جمع آوری کردند تا در صورت غرق شدن از گرسنگی و تشنگی تلف نشوند.

آخرین امید نجات آنها،‌ قایق نجاتی بود که جهاد کشاورزی به این ماهیگیران داده بود. سوار بر قایق نجات می شوند و از لنجی که دیگر لنج نبود، خداحافظی می کنند. سرگردان در آب ها زیر تیغ آفتاب سوزان استوایی به امید یافتن راه نجات،‌ سه روز را با همین شرایط سپری می کنند؛ ‌سرانجام خشکی در دور دست خودش را نشان می دهد.

آنها که زمان و مکان را دیگر تشخیص نمی دادند، ‌سر از پا نمی شناختند و گمان می کردند که خاک عمان را دیده اند؛ بنابراین از هیچ تلاشی برای دیده شدن یا حتی دستگیر شدن به دست پلیس عمان دریغ نکردند. لباس هایشان را آتش زدند که افاقه نکرد.

فاصله آنها تا ساحل در حدود 15 کیلومتر بود. یکی از ملوانان به همراه ناخدای لنج با وجود خطر حمله کوسه ها، داوطلب می شوند که این مسافت را شنا کنند و خود را به خشکی برسانند. این دو نفر طنابی به پاهایشان بستند تا وقتی به خشکی رسیدند 4 ملوان دیگر ار نجات بدهند. پس از 6 ساعت شنا کردن بالاخره به ساحل رسیدند و از اهالی جزیره کمک خواستند و بقیه ملوانان توسط پلیس ساحلی کنیا نجات پیدا کردند.

1800 مایل دریایی (حدود 3 هزار کیلومتر) جا به جایی و سرگردانی کم نیست؛ آنها بی آنکه بدانند از حاشیه غربی اقیانوس هند از مرزهای دریای عمان و یمن و سومالی می گذرند و قبل از این که به حوالی تانزانیا برسند؛ سرانجام تلاششان افاقه می کند. پلیس مرزبانی کنیا آنها را می بیند و نجات می دهد؛ آنها که هنوز فکر می کردند در حوالی عمان هستند، پایشان به مومباسا در کنیا باز می شود.

خبر را کپیتال نیوز کنیا رسانه ای می کند و سفارت ایران در نایروبی پیگیر پرونده می شود تا آنها را با کمترین مسئله نزد خانواده شان برسانند. یکی از همکاران محلی وابسته سفارت ایران به مومباسا اعزام می شود و سوای آذوقه و آب و لباس و پتو و مایحتاج ضروری، زمینه معاینه آنها زیر نظر دکتر مجرب نیز فراهم می شود.

بلافاصله نیز ارتباط این ماهیگیران با خانواده هایشان و احراز هویت آنها صورت می گیرد. سفارت ایران که در جریان عملیات نجات قرار گرفته بود، یادداشتی به وزارت خارجه کنیا ارائه می دهد و ضمن تشکر از نجات این ماهیگیران، خواستار کمک آنها برای حل و فصل این ماجرا می شود و سرانجام آنها را به ایران باز می گردانند.

ملوانان در مصاحبه ای گفته اند که با پیگیری‌ها و تلاش سفارت کشورمان، بدون صدور هرگونه حکم مجازات یا جریمه به دلیل ورود غیرقانونی به آب‌های این کشور، آزاد شدند تا به وطن برگردند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز با انجام تمهیداتی زمینه لازم برای معالجه اولیه و تهیه البسه و سایر لوازم مورد نیاز را فراهم کرده و ملوانان ایرانی با تهیه بلیت از سوی سفارت با پرواز شرکت هواپیمایی الاتحاد، نایروبی را به مقصد تهران ترک کردند.

منابع: سایت های تابناک، سهند پرس و سفیدک

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران
ساعد
13 خرداد 1396

خدا رو شکر

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!