مستند مسابقه فرمانده

آشنایی با تجهیزات و ملزومات پینت بال
آشنایی با تجهیزات و ملزومات پینت بال
۲۲ اسفند ۱۳۹۵0

همان گونه که قبلا اشاره کردیم، پینت بال (Paintball) یک نوع ورزش گروهی است که به طور کلی دو گروه از بازیکنان، سعی در حذف یکدیگر با گلوله‌های رنگی می‌کنند. این ورزش جذاب، در کشور ما سابقه ای در حدود 15 سال دارد و هر روز بر تعداد طرفداران آن افزوده می شود. خاصیت این ورزش، هیجان و آدرنالین است. در مقاله «مروری بر تاریخچه ورزش هیجان انگیز پینت بال» به ریشه و خاستگاه این ورزش پرهیجان و جذاب پرداختیم. در این مقاله، توضیحاتی در خصوص تجهیزات موردنیاز پینت بال ارائه خواهیم نمود.

تجهیزات بازی پینت بال به نوع بازی بستگی دارند؛ به عنوان مثال وودبال، اسپیدبال یا سناریوبال و همین طور به میزان پولی که قرار است برای تجهیزات خرج شود. به هر حال هر بازیکن باید حداقل سه وسیله اصلی را داشته ‌باشد. مارکر یا اسلحه پینت بال، توپ های رنگی و ماسک محافظ.

لوازم و ملزومات بازی

مارکر: اسلحه پینت بال را مارکر (نشانه زن) می نامند که به وسیله کپسول هوای فشرده کار می کند و می تواند گلوله های ژلاتینی را پرتاب نماید.

Air Ball: به آن Soft Ballیا Air Soft Bal هم گفته می شود و اشاره به نوع مارکر دارد.

هاپر یا لودر: مخزن گلوله اسلحه است.

توپ رنگی: یا همان پینت بال است که این توپ ها دارای قطری حدود ۲/۱۷ میلیمتر هستند و یک پوسته ژلاتینی دارند که بر اثر برخورد با بدن بازیکنان یا موانع، شکسته شده و رنگ داخل آن ، موضع محل برخورد را رنگی می کند. این توپ ها به وسیله نیروی هوای فشرده نشانه زن با سرعتی حدود ۲۹۰ تا ۳۰۰ پا در ثانیه پرتاب می شوند. رنگ این گلوله ها خوراکی و محلول در آب است و دارای همه رنگ ها است به جز قرمز.

بانکر: به مانع های بادی این ورزش که در مسابقات و به طور کلی استفاده می شوند، اطلاق می شود.

گوگلز: (Goggles) همان ماسک محافظ است که شامل محافظ چشم (شیشه استاندارد) ، محافظ گوش و صورت می باشد. تمام بازیکنان موظفند در تمام مدتی که در میدان بازی هستند برای حفاظت خود در برابر توپ‌ها از ماسک استفاده کنند. ماسک‌ها به طور کامل از چشم ها، دهان، گوش ها و سوراخ بینی حفاظت می‌کنند و برای استفاده های مختلف، طرح ها و اندازه های مختلفی دارند؛ مثلاً ماسک های باشگاهی پوشیده تر و ماسک های مسابقاتی کوچک تر هستند.

لباس مخصوص: هر بازیکن می تواند از دو لایه لباس استفاده نماید، ولی در صورتی که رسما اعلام شود که دمای هوا زیر 10 درجه سانتی گراد است، استفاده از سه لایه لباس نیز بلا مانع خواهد بود .لباس بازیکنان یک تیم می بایست یکسان بوده و نباید مانند لباس داوران، سیاه و راه راه سفید داشته باشد. بازیکنان نمی‌توانند از شلوار یا پیراهن‌های ورزشی که از پارچه‌های جاذب مایعات (نمدی ) یا پارچه‌های لیز تهیه شده، استفاده کنند.

دستکش: بازیکنان می‌توانند از یک جفت دستکش با لایه محافظ استفاده نمایند.

کلاه: بازیکنان می توانند از کلاه یا محافظ سر که بیشتر از 2 سانتیمتر پائین‌تر از شانه‌ها نباشد استفاده کنند.

آشنایی با اسلحه های پینت بال

مارکر بازی پینت بال که تفنگ بازی پینت بال نیز نامیده می‌شود اولین و مهم ترین وسیله بازی است که برای هدف قرار دادن بازیکن تیم حریف توسط گلوله‌های رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تجهیزات پینت بال

یک تفنگ باید دارای یک مخزن باشد که توسط آن از گلوله ها تغذیه شود. اسلحه های پینت بال به طور کلی با گاز فشرده کار می کنند. گاز فشرده مورد استفاده قبلا کربن دی اکسید بود، ولی به دلیل ناپاک بودن این گاز و همچنین خطراتی که کپسول ها ایجاد می کردند تقریبا منسوخ شد. در نهایت از هوای فشرده برای تغذیه کپسول اسلحه ها استفاده شد.

بیشتر مارکرها شامل سیستم های با سیلندر یا تانک قابل شارژ شدن هستند که قبل از هر بار پر شدن، قابلیت پرتاب صد ها تیر را دارد. بعضی نیز از تانک های کوچک12 گرمی استفاده می کنند و شامل ترکیب بسیار ساده تفنگ بادی هستند.

به واسطه عملکرد پمپی نشانه زن ها ، هر بار که بخواهید شلیک کنید باید مجددا قبل از شلیک کردن آماده شود. بوسیله دستگاه نیمه اتومات نشانه زن، اولین باری که بخواهید شلیک کنید باید بوسیله یک پمپ، تفنگ را آماده کنید؛ اما بعد از اولین شلیک، تفنگ خود به خود آماده شلیک بعدی می شود.

بوسیله یک تفنگ کاملا اتومات وقتی که شما ماشه را بکشید به طور اتومات نشانه رو به طور خودکار آماده شده و شلیک می کند و وقتی ماشه را رها کنید تفنگ شلیک را متوقف می کند.

مارکرها از ساده تا حرفه ای رده بندی می شوند، اما آنچه در همه آنها مشترک است محدودیت در قدرت و رده است. محدودیت، بی خطر بودن جهانی در سرعت شلیک گلوله است که بر اساس فوت در ثانیه اندازه گیری می شود، که یک تفنگ باید سرعت شلیک 300 فوت در ثانیه داشته باشد؛ تمامی نشانه زن ها قابلیت تنظیم برای کارکرد زیر حد مجاز را دارند. طول پرتاب تیر نیز محدود است و باید در حدود 50 یارد باشد.

اسلحه های پینت بال به دو دسته الکترونیکی و مکانیکی تقسیم می شوند. مکانیکی بودن اسلحه پینت بال دلیلی بر غیراتوماتیک بودن آن نیست بلکه منظور از اسلحه مکانیکی، اسلحه ای است که دارای ماشه مکانیکی باشد.

اسلحه الکترونیکی دارای ماشه الکترونیکی می باشد که به دلیل وجود این ماشه و همچنین قابلیت تنظیم بر روی حالت رمپ و ایجاد تنظیماتی مانند rate of fire (سرعت نواخت گلوله) و دقت بالا در نشانه گیری، مورد استفاده حرفه ای و مسابقاتی دارند.

اصطلاحات فنی

رمپ: یک برنامه خودکار برای تنظیم اسلحه برای نواخت های گلوله بالاست. رمپ طبق قوانین مسابقاتی تنظیم می شود و بازیکنان ملزم به رعایت قوانین هستند و در صورت تخلف، جریمه های پنالتی در نظر گرفته می شود.

rate of fire : سرعت نواخت گلوله را گویند که در اسلحه های حرفه ای تا ۹۰ گلوله در ثانیه ثبت شده، ولی در مسابقات حرفه ای معمولاً سرعت نواخت گلوله بالا تر از ۱۲٫۵ نمی رود. در لیگ ایران سرعت نواخت گلوله ۱۰٫۵ گلوله در ثانیه است.

توپ های رنگی (Paint Ball)

توپ‌های رنگی برای نشان دادن اصابت استفاده می‌شود. این توپ‌ها کپسول‌های گرد ژلاتینی حاوی پلیتیلن کلیکون هستند که ماده ای رنگی و غیر سمی و قابل حل شدن در آب است.

کیفیت توپ‌ها به تردی آنها، ضخامت پوستشان و گردی آنها بستگی دارد. توپ‌ها ی باکیفیت دارای پوستی نازک و کاملاً گرد با رنگی درخشان هستند که قابل مخفی شدن نباشند.

توپ های رنگی به وسیله دستگاه های پرکننده که میلیون ها دلار می ارزند و همچنین برای ساخت داروهای کپسولی به کار می روند ساخته می شوند. پس شگفت آور نیست اگر بگوییم که بیشتر تولید کنندگان این توپ ها شرکت های دارویی می باشند.

پروسه واقعی بدین صورت است که دو نوار پهن ژلاتین نرم شده به ماشین تزریق می شوند. این دو نوار به وسیله دو درام چرخنده به هم وصل می شوند. در همین زمان، درام ها ماده رنگی را به داخل توپ تزریق کرده و ان را پلمپ می کنند.

پینت بال ها به خاطر این که ژلاتین هنوز گرم است خیلی نرم هستند و برای مطمئن شدن از گرد ماندن در جای خاص قرار می گیرند تا سرد شوند و برای مرحله بعدی به اندازه کافی سفت شوند. سپس بر روی صفحاتی قرار می گیرند و به بیرون برده می شوند تا سفت کردن آنها ادامه پیدا کند.

معمولا پینت بال ها را براساس وزن بسته بندی می کنند و همچنین با توجه به تعداد فروخته می شوند. در بسته بندی 2500 عددی، شما معمولا می توانید مقداری بین 2490 تا 2510 پینت بال داشته باشید.

ایمنی

برای بی خطر بودن، بازیکنان باید همیشه از ماسک طراحی شده برای بازی پینت بال استفاده کنند تا از چشمان آنها مواظبت کند. ماسک ها مادامی که در زمین بازی و محیط مجاز تیر اندازی هستید باید استفاده شوند.

تا موقعی که موارد ایمنی بازی پینت بال رعایت شود این بازی بسیار ایمن است. نتایج شرکت های بیمه نشان می دهد که پینت بال از گلف، تنیس، شنا، و خیلی ورزش های مرسوم دیگر دنیا بی خطرتر است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

کانال تلگرام فرمانده

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!