مستند مسابقه فرمانده

تست سامانه موشکی تلاش در رزمایش مشترک پدافند هوایی
تست سامانه موشکی تلاش در رزمایش مشترک پدافند هوایی
۰۸ دی ۱۳۹۵0

در آخرین مرحله از رزمایش مشترک مدافعان آسمان ولایت 77 که در جنوب کشور در حال برگزاریست، قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا (ص) اقدام به انهدام یک فروند پهپاد هدف در منطقه عمومی رزمایش در بوشهر کرد.

در این عملیات، یک فروند پهپاد هدف بر فراز نیروگاه بوشهر توسط سامانه پدافندی اسکای گارد مورد اصابت قرار گرفت و منهدم شد.

همچنین در این مرحله از رزمایش، سامانه موشکی s200 به اجرای عملیات پرداخت. در این عملیات یک فروند موشک اس 200 پس از رهگیری پهپاد هدف، موفق شد که پهپاد دشمن فرضی را سرنگون کند.

یکی دیگر از برنامه های رزمایش ارزیابی سامانه موشکی تلاش بود. در آخرین مرحله از رزمایش برای نخستین بار عملکرد قدرتمند سامانه موشکی تلاش به همراه «رادار کنترل آتش افق» مورد آزمایش و ارزیابی عملیاتی قرار گرفت و موشک این سامانه موفق شد در کسری از ثانیه شلیک شده و پهپاد دشمن فرضی را منهدم کند.

موشکی که امروز از سامانه تلاش شلیک شد، صیاد 3 بوده و این برای اولین بار است که این موشک، تست عملیاتی می‌شود. پیش از این، سامانه موشکی اس 200 در سامانه موشکی تلاش برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما از سال گذشته با به ثمر نشستن پروژه موشک پدافندی صیاد 3، این موشک به سامانه موشکی تلاش، الحاق و سامانه موشکی اس 200 از بخش موشکی سامانه تلاش حذف شد.

در حال حاضر با پیوستن موشک صیاد 3 به سامانه موشکی تلاش، این سامانه تقریبا به طور کامل از تجهیزات تسلیحات بومی بهره می‌برد و فقط در بخش رادار کشف، همچنان از رادار سامانه موشکی اس 200 استفاده می‌کند.

موشک صیاد 3، یک موشک برد بلند و ارتفاع بالا است که به گفته امیر فرج پور سخنگوی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت 7 این موشک تا حدود 150 کیلومتر برد دارد و می‌تواند اهداف را در فواصل بالا رهگیری و به محض ورود هدف به فاصله 150 کیلومتری، با موشک صیاد 3 آن را هدف قرار دهد.

جالب است بدانید که هر گردان از سامانه تلاش از 3 پرتابگر موشک 4 تایی بهره می‌برد که این پرتابگرها براساس نیاز می‌توانند موشک صیاد 2 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع متوسط و برد متوسط) یا موشک صیاد 3 (برای هدف قراردادن اهداف ارتفاع بالا و برد بالا) را شلیک نمایند.

طبق چارت سازمانی سامانه موشکی تلاش، هر گردان از این سامانه حتما باید شامل موشک‌های صیاد 2 و صیاد 3 باشد تا سامانه در برابر اهداف برد بالا و ارتفاع بالا و همچنین برد متوسط و ارتفاع متوسط، موشک مورد نیاز را داشته باشد.

همچنین امروز پس از گذشت 27 سال از دوران دفاع مقدس، سامانه‌های موشکی مستقر در منطقه عملیاتی جزیره خارک از جمله سامانه مرصاد با شلیک موفق موشک‌های میان برد شلمچه، به انهدام هواگردهای متخاصم اقدام کردند.

منبع: مشرق

پ.ن. تصویر خبر، مربوط به سامانه موشکی تلاش و برگرفته از خبرگزاری تسنیم است.

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!