مستند مسابقه فرمانده

معرفی توانمندی های سامانه کنترل آتش «ثامن» از ساخته های نداجا
معرفی توانمندی های سامانه کنترل آتش «ثامن» از ساخته های نداجا
۱۴ آذر ۱۳۹۵1

به گزارش سایت فرمانده و به نقل از مشرق، امیر دریادار دوم «علی غلامزاده» رییس سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا در خصوص مراحل ساخت و راه اندازی سامانه کنترل آتش «ثامن» اظهار داشت: ساخت این پروژه 2 سال به طول انجامید که در سال نخست، کنسول‌های این پروژه را آماده کردیم و در سال گذشته نیز بخش رادار سرچ و استابلایزر آن طراحی شد.

وی در خصوص قابلیت‌های رادار سرچ و استابلایزر این سامانه گفت: از آنجا که در دریا سکون وجود ندارد و 8 حرکت مختلف بر ناوشکن یا شناور وارد می‌شود، بنابراین نیاز به دستگاهی هست تا قادر باشد، همواره ما را به حالت سکون نگه دارد. دستگاه استابلایزر تمامی حرکات و نوسانات را جبران می‌کند و سبب می‌شود شناورهایمان به صورت حقیقی و مجازی بر روی آب در حالت سکون نسبی قرار گیرند و با سطح افق، مطابق و همسان شوند. این بحث در اجرای ماموریت‌ها بسیار مهم و حیاتی است و تمامی سلاح‌ها اعم از توپ و موشک و سنسورها باید با سطح افق منطبق باشند و حتی حرکت ناو و شناور نیز باید از مطابقت و همسانی با سطح افق برخوردار باشد.

امیر غلامزاده در خصوص تکمیل این پروژه در سال جاری گفت: امسال به قابلیت‌های نظامی این سامانه افزوده و رادار «ترک» را که در رهگیری هوایی کاربرد دارد را طراحی و به این مجموعه اضافه کردیم. همچنین هر کدام از این سیستم‌ها به تنهایی توانایی انجام ماموریت‌ خود را دارند.

وی افزود: بخش‌های مختلف این سامانه اعم از رادار «سرچ» و «ترک»، استابلایزر، سیستم پردازشگر و فرماندهی و تقسیم این توان به رادارهای مختلف، تست و ارزیابی شده و بخش لاک کردن بر روی اهداف نیز مورد تست عملیاتی قرار گرفته است.

رییس سازمان تحقیقات و جهادخودکفایی نداجا گفت: این سامانه قادر است به صورت همزمان، 5 هدف سطحی و یک هدف هوایی را رهگیری کند و با انتخاب سلاح مورد نظر، آن را منهدم نماید.

وی با اشاره به قابلیت‌های مقابله با جنگ الکترونیک این سامانه تصریح کرد: نوع تکنولوژی به کار گرفته شده در این سامانه به گونه‌ای است که در قسمت‌های مختلف آن از جمله ساخت مدارها و نوع کابل کشی و بخش‌های راداری، تکنولوژی ملاحظات جنگالی در نظر گرفته شده و قابلیت‌های آن در مقابله با جنگ الکترونیک بسیار بالا و ارتقا یافته است و این سامانه با کمترین توان، قادر است بیشترین برد را داشته باشد.

امیر غلامزاده بیان داشت: دستگاه‌های جنگالی که به این سامانه نصب می‌شوند، قادرند از اختلالات جنگ الکترونیک جلوگیری کرده و به طور خودکار ماموریت خود را در شرایط جنگالی انجام دهند.

وی ادامه داد: این سامانه در مرحله نخست با توجه به نیاز عملیاتی بر روی یک ناو موشک انداز نصب خواهد شد و ان شاالله تا سال آینده نیز مطابق نیاز بر روی چند ناو نیروی دریایی نصب می‌شود.

امیر غلامزاده با بیان این که نصب این سامانه بر روی شناورها کار ساده‌ای نیست و به رزمایش ولایت 95 نمی‌رسد، افزود: نصب این سامانه نیاز به دقت و ملاحظات خاص خود دارد و باید به گونه‌ای باشد که سامانه‌های موشکی و تسلیحاتی ما دقیقا همان نقطه‌ای را ببینند که رادار می‌بیند؛ لذا این کار دقیق و علمی نیاز به زمان، کارشناسی، دقت، محاسبه و در نظر گرفتن یک سری پارامترها است و بعد از نصب نیز همه این‌ها باید تست شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های آفندی و پدافندی این سامانه، تصریح کرد: این سامانه با توجه به نوع تسلیحات موشکی بهینه سازی شده‌ای که تحت کنترل دارد از قابلیت‌های پدافندی و آفندی قابل توجهی برخوردار است. همچنین با توجه به این که قابلیت اتصال به سونار را نیز دارد، قادر است زیرسطحی‌های متخاصم را نیز شناسایی و منهدم کند.

امیر غلامزاده در پایان با بیان این که تصمیم گیری در این سامانه بر مبنای اطلاعات و داده‌ها صورت می‌گیرد، افزود: صفر تا صد این پروژه که برای نخستین بار در ایران ساخته شده، توسط دانشمندان و متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است که ان شاالله به زودی وارد چرخه دفاعی شده و در حفاظت و صیانت از مرزهای ما ایفای نقش می‌کند.

منبع: مشرق

برای اطلاع و استفاده از سایر مطالب ما، به کانال تلگرام فرمانده بپیوندید:

icon-telegram

نظرات کاربران
علی کرمانی
15 آذر 1395

خدا قوتشون بده

شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر خود را ثبت کنید

مطالب مرتبط

10 شرکت کننده سختکوش و با انگیزه
چند هفته زندگی در شرایطی متفاوت و رقابتی نفس گیر
زیر نظر یک فرمانده

فرمانده را در filimo تماشا کنید!